Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijā sākas Rail Baltica projekta īstenošana
Turpinot Rail Baltica izbūvi Centrālajā mezglā, sākas projekta īstenošana Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijā. Būvdarbu laikā autoosta turpinās nodrošināt savas darbības nepārtrauktību, tās teritorijā pasažieriem, satiksmes dalībniekiem un gājējiem tiks nodrošināta nepārtraukta un droša pārvietošanās.
Tiks norakts dzelzceļa uzbērums un turpmāk dzelzceļa satiksmi organizēs pa estakādi. Tas nodrošinās divu pilsētas daļu – Vecrīgas, Centrāltirgus un Latgales priekšpilsētas – savienošanu, ļaujot pat par 25 % palielināt publisko ārtelpu. Notiks teritorijas modernizēšana un infrastruktūras sakārtošana, lai nodrošinātu attīstības iespējas jauniem pakalpojumiem un labvēlīgai videi pilsētas iedzīvotājiem.
Par novitātēm būvdarbu laikā autoostas teritorijā tika informēts 11. janvāra preses konferencē.
Rail Baltica projekta īstenotāja Latvijā – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris uzsvēra, ka trīs pilsētas centra posmos ar Rail Baltica ieviešanu paredzamas būtiskas pilsētu un satiksmi attīstošas pārmaiņas. „Centrālā dzelzceļa stacija kļūs par multimodālu satiksmes mezglu ar savienotiem transporta veidiem un mūsdienīgām ērtībām. No perona varēs doties arī uz autoostu. Autoostas teritorija pēc būvdarbu pabeigšanas kļūs par pilsētas daļu savienojošo posmu, piedāvājot mūsdienīgas pasažieru ērtības iekāpšanas platformās,” teica viņš. Jaunā tilta izbūve pār Daugavu būs nākamais darbu posms, kas tiks uzsākts vēl pēc gada un nodrošinās ne tikai dzelzceļa, bet arī gājēju un velobraucēju satiksmi no pilsētas centra un Daugavas kreisās puses apkaimēm, piebilda K. Vingris.
Četru gadu laikā noraks uzbērumu, savienojot pilsētas divas daļas
Einārs Jaunzems, Eiropas Dzelzceļa līnijas Projekta ieviešanas departamenta direktors, norādīja, ka Rail Baltica veiksmes stāsts ir sinerģijā, kad dzelzceļa projekts un pilsēta, papildinot viens otru, radīs iedzīvotājiem ērtu teritoriju.
Viņš skaidroja, ka Rail Baltica dzelzceļa būvniecības risinājumi vairākās vietās, piemēram, Rīgas Centrālajā dzelzceļa mezglā, Rīgas starptautiskajā autoostā, arī starptautiskajā lidostā „Rīga” paredz dzelzceļa infrastruktūras novietošanu uz paaugstinātām konstrukcijām (estakādēm), zem kurām veidosies brīva telpa. Plašo brīvtelpu var izmantot sabiedrības komforta paaugstināšanai un dažādu, jaunu pakalpojumu izveidei. Iespējama šo telpu izmantošana transporta kustības, transporta pakalpojumu, transporta apkalpošanas vajadzību nodrošināšanai. To novērtēs pasažieri, gājēji, velobraucēji.
Esošā uzbēruma vietā posmā no autoostas līdz Stockmann universālveikalam un no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas līdz Elizabetes ielai tiks izveidota estakāde, pa kuru turpmāk organizēs dzelzceļa satiksmi. Tādējādi Rail Baltica Centrālās mezgla izbūve nodrošinās divu pilsētas daļu savienošanu: Vecrīgas, Centrāltirgus un Latgales priekšpilsētas, jo dzelzceļš Rīgas centrā ienāks pa estakādi esošā dzelzceļa uzbēruma vietā, piešķirot Rīgai jaunus vaibstus, vizuāli un funkcionāli savienojot līdz šim ar dzelzceļa uzbērumu atdalītās pilsētas daļas.
E. Jaunzems ieskicēja darbu gaitu: četru gadu laikā plānots pilnībā norakt uzbērumu un uzbūvēt dzelzceļa estakādi. Līdz 2023. gadam tiks uzbūvēts pārvads dienvidu pusē. Tiks izveidota rievsiena un tā joprojām atdalīs Vecrīgu no tirgus un Maskavas forštates. Ziemeļu puses izbūve sāksies 2024. gadā, tad tiks izbūvēts otrs pārvads un viss tiks savienots 2026. gadā, atklājot brīvtelpu zem estakādes.
„Noraktā uzbēruma daļa u.c. risinājumi Rīgas centrā ļaus pat par 25 % palielināt publisko ārtelpu, jauniegūtā teritorijā nodrošinot attīstības iespējas jauniem pakalpojumiem un labvēlīgai videi pilsētas iedzīvotājiem. Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apkaimē arī trīs reizes palielināsies pilsētniekiem pieejamās zaļās zonas un labiekārtotas multifunkcionālas teritorijas. Piemēram, no 1316 m² uz 4454 m² palielināsies skvēru platība, bet autoostas apkārtnē tiks izveidots jauns skvērs teritorijā pie Prāgas ielas iepretī autoostai (kur šobrīd ir tirdzniecības centrs un daudzstāvu autostāvvieta), tiks labiekārtota kanālmala, kur pašlaik ir diezgan degradēta vide, izveidoti gājēju un velo celiņi, apstādījumi,” pārmaiņas ieskicēja E. Jaunzems.
Rail Baltica īstenošana Rīgas centrā norit atbilstoši plānotajam
Šī projekta būvuzņēmuma Bererix Uzraudzības padomes pārstāvis Guntis Āboltiņš-Āboļiņš, atklājot trešo Bererix būvlaukumu, lai īstenotu Rail Baltica projektu Rīgas centrā, izteica gandarījumu, ka „vairāku institūciju sadarbības rezultātā Rail Baltica projekta īstenošana Rīgas centrā norit atbilstoši plānotajam”.
Viņš norādīja, ka arī autoostas apmeklētājiem (līdzīgi kā Rīgas Centrālajā stacijā) ir jārēķinās ar zināmām ieradumu maiņām, jo Rail Baltica izbūves dēļ autoostas teritorijā tiks mainīta ierastā iekāpšanas/izkāpšanas vieta autobusā, bet tās joprojām tiks nodrošinātas Rīgas centrā.
„Vēlos aicināt iedzīvotājus ar izpratni izturēties uz šeit notiekošiem būvniecības darbiem, jo tie ir vērsti uz teritorijas modernizēšanu un infrastruktūras sakārtošanu, lai nodrošinātu ērtāku sabiedriskā transporta izmantošanu. Neskatoties uz to, ka noritēs būvniecības darbi, Rīgas Starptautiskā autoosta turpinās savu pamatdarbību – pasažieru pārvadāšanu. Būvniecības darbu laikā autoostas teritorijā pasažieriem, satiksmes dalībniekiem un gājējiem tiks nodrošināta nepārtraukta un droša pārvietošanās. Autoostas ēkā darbi nav paredzēti un tā ir droša tās apmeklētājiem,” preses konferencē teica viņš.
Būvuzņēmuma Bererix iesaistīto pušu vadītājs Andis Linde informēja par jaunajā būvlaukumā plānotajiem darbiem. „Jau šajās dienās autoostas teritorijā uzsāksim dažāda veida demontāžas darbus, piemēram, noliktavas ēkas nojaukšanu. Tiem sekos 14 autobusu platformu jumtu konstrukcijas demontāža. Tad tiks sākti uzbēruma norakšanas darbi, kuri ir iedalīti trīs posmos. Liels izaicinājums kopā ar arboristiem no uzņēmuma Labie koki būs sarkanā ozola pārvietošana, par to drīzumā informēsim plašāk. Aicinām autoostas pasažierus sekot līdzi teritorijā izvietotām norādēm! Būvniecības darbus autoostas teritorijā ir plānots pabeigt 2023. gada izskaņā,” stāstīja A. Linde.
Autoosta nodrošinās darbības nepārtrauktību būvdarbu laikā
Vaira Gromule, Rīgas Starptautiskā autoosta valdes priekšsēdētāja, lika aiz auss, ka Rail Baltica projekta būvniecības laikā mainīsies pakalpojumu sniegšanas organizācija autoostas teritorijā. „Autoosta turpinās nodrošināt savas darbības nepārtrauktība projekta īstenošanas laikā. Lai nodrošinātu nepieciešamās izmaiņas pakalpojumu organizācijā būvniecības darbu laikā, tajā skaitā, nodrošinātu regulāro pasažieru pārvadājumu autobusu apkalpošanu, autoosta 10 mēnešu laikā ir veikusi kanāla malas puses autobusu platformu pārbūvi un sadarbībā ar SIA Latvijas Mobilais telefons ir ieviesusi jaunu autobusu reisu vadības sistēmu. Platformu pārbūves rezultātā ir izbūvētas 14 jaunas, pasažieru ērtībām labiekārtotas, autobusu platformas, kas aprīkotas ar informatīvajiem displejiem ar kustības sarakstu informāciju, energoefektīvu apgaismojumu, videonovērošanas kamerām, modernu apziņošanas sistēmu.
Sākot ar 2022. gada 11. janvāri iekāpšanas platformas no Nr. 1 līdz Nr.14 tiks pārceltas uz pārbūvētajām kanāla malas puses platformām, bet pasažieru izkāpšana uz laiku tiks organizēta platformās, kas izvietotas gar dzelzceļu. Šobrīd notiek saskaņošana ar Autotransporta direkciju par izkāpšanas vietu ierādīšanu ārpus autoostas teritorijas uz Maskavas ielas, tiešā autoostas tuvumā. Informācija par visām izmaiņām autoostā Rail Baltica būvniecības laikā būs pieejama norādēs autoostā, informācijā uz autoostas displejiem, braukšanas biļetēs, kā arī tiks atskaņoti informatīvie audio paziņojumi.
Pēc Rail Baltica projeka īstenošanas autoosta iegūs jaunu teritoriju un tā būs ērtāk pieejama pilsētas apmeklētājiem un pasažieriem,” teica V. Gromule.
Preses konferences laikā Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone stāsīja par par Rīgas pašvaldības attīstības plāniem, norādot, ka „kopā ar sadarbības partneriem mēs strādājam pie risinājumiem Rail Baltica integrēšanai galvaspilsētas centra infrastruktūrā, kas paredz gājēju un transporta piekļuves uzlabošanu topošajam Centrālās stacijas multimodālajam sabiedriskā transporta mezglam. Tās nebūs investīcijas tikai Rīgas vaibstos, bet 28 miljonu liels ieguldījums rīdzinieku dzīvesvides kvalitātes uzlabošanā, Rīgas iedzīvotāju un viesu drošībā. Tas būs milzīgs impulss pilsētas kopējā attīstībā”.
Savukārt Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš stāstīja par autobusu satiksmes organizēšanu ārpus autoostas teritorijas uz Maskavas ielas – autoostas tuvumā.