Rīdzinieki aicināti aptaujā paust viedokli par jaunajiem sabiedriskā transporta pieturvietu dizaina risinājumiem
Rīgā turpmāko gadu laikā plānots nomainīt vairumu novecojušo sabiedriskā transporta pieturvietu, aizstājot tās ar ērtākām un mūsdienu prasībām atbilstošākām, kā arī uzstādīt jauna dizaina nojumes vietās, kur tās līdz šim nav bijušas vispār. Lai izvēlētos labāko pieturvietu dizaina risinājumu, no 29. septembra līdz 15. oktobrim iedzīvotāji aicināti portālā riga.lv nobalsot par kādu no piedāvātajiem variantiem un arī tos komentēt. Pēc ieteikumu apkopošanas dizains tiks uzlabots un izveidoti prototipi.
Par dizaina variantiem var nobalsot šeit: https://www.riga.lv/lv/aptaujas
„Pilsētā kopumā ir aptuveni 1700 sabiedriskā transporta pieturvietu, no kurām ar nojumi aprīkotas tikai aptuveni trešā daļa. Daļa pieturvietu būvētas vēl padomju laikos, tādējādi jau sen sasniedzot ne tikai tehnisko, bet arī morālo norietu. Pieturvietu nojumēm ir vienlaikus vizuāli jāiekļaujas pilsētvidē, jānodrošina iespēja patverties no lietus, vēja vai saules un jābūt pieejamām senioriem, vecākiem ar bērnu ratiņiem un cilvēkiem ar invaliditāti, aprīkotām ar ērtiem soliņiem. Pašvaldība šo jautājumu risinās kompleksi, plānojot novecojošo pieturvietu nomaiņu pret mūsdienīgām pieturvietām ar skaidru juridisko ietvaru. Tagad izstrādāti trīs risinājumi, par kuriem aicinām iedzīvotājus paust viedokli,” norāda Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis.
Jau vēstīts, ka, beidzoties īslaicīgas lietošanas būvju izvietošanas termiņam, vides reklāmas uzņēmums “JCDecaux” šogad visā Rīgas teritorijā demontēja vairākus desmitus tam piederošo nojumju, neraugoties uz pašvaldības aicinājumu uzņēmumu atlikt demontāžu līdz brīdim, kad iepirkuma rezultātā būs piegādātas jaunās pieturvietu nojumes. Lai samazinātu īslaicīgās neērtības, vietās, kur veikta pieturvietu demontāža, pašvaldība līdz jauno pieturvietu nojumju izvietošanai uzstādījusi pagaidu soliņus.
Pavasarī darbu pie pieturvietu dizaina izstrādes un iepirkumu organizēšanas ar V. Ķirša izdotu rīkojumu sāka īpaši šim mērķim izveidota darba grupa. Darba grupas uzdevumi jauno pieturvietu izstrādē bija estētisks un mūsdienīgs dizains, iespēja pasažieriem patverties no lietus, vēja vai saules, nodrošināta vides pieejamību personām ar īpašām vajadzībām un vienkāršota ikdienas uzturēšana.
Pēc iespējamo risinājumu izvērtēšanas tika izsludināta cenu aptauja par sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju un labiekārtojumu elementu dizaina izstrādi. Konkursā tika saņemti trīs pieteikumi, kurus izvērtējot, par piemērotāku atzīts sertificēta arhitekta Armanda Bisenieka (SIA „Valgude”) pieteikums. Arhitekts sagatavojis trīs dizaina variantus, kas tagad tiek nodotas vērtēšanai iedzīvotājiem, informēja Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Arhitektūras un Pilsētvides dizaina pārvaldes vadītājs Valdis Dombrovskis.
Atkarībā no pieturvietu noslodzes un atrašanās vietas specifikas, pilsētā iecerēts izvietot trīs dažāda veida nojumes:
- ar aizmugures, sānu sienām un jumtu;
- ar aizmugures sienu un jumtu – var būt ar nelielām sānu sieniņām, kas nodrošinātu nelielu aizvēju;
- tikai ar jumtu – nojumes tips īpaši šaurām vietām, kas uz ietves aizņemtu pēc iespējas mazāk vietas, vēlams tikai jumts uz diviem balstiem.
Pilsētā kopā ir 1671 sabiedriskā transporta pieturvieta, no kurām ar nojumi aprīkota aptuveni trešdaļa. Daļa pieturvietu būvētas vēl padomju laikos, tādējādi jau sen sasniedzot ne tikai tehnisko, bet arī morālo norietu.
Patlaban JCDecaux uzstādījis aptuveni 500 nojumes 392 pieturvietās. Saskaņā ar spēkā esošajiem līgumiem JCDecaux 1. kārtā līdz 2024. gadam jāuzstāda 300 nojumes, no kurām uzstādītas jau ir 297, bet 2. kārtā līdz 2034. gadam jāuzstāda 320 nojumes, no kurām uzstādīta aptuveni puse. Satiksmes departaments ir uzstādījis 133 dažāda dizaina nojumes, tās ir fiziski un morāli novecojušas.
Patlaban atlasītas 148 vietas, kur primāri nepieciešams uzstādīt nojumes. No tām 42 ir Satiksmes departamenta izvēlētas, 58 – JCDecaux demontēto nojumju vietas un 48 vietas, kuras ieteikušas apkaimju attīstības biedrības.
Teorētiski varētu būt 500 pieturvietas, kur nepieciešams uzstādīt nojumes. Katrā pieturvietā zemes iznomājamā platība reklāmas objektam varētu būt divi kvadrātmetri. Ilgtermiņā pašvaldības sākotnējo ieguldījumu par nojumēm un uzturēšanu kompensēs ieņēmumi no reklāmas nomas.