Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras “Rail Baltica” integrēšana Rīgas valstspilsētas centra infrastruktūrā
Rail Baltica ir Eiropas transporta tīkla (TEN-T) Ziemeļjūras – Baltijas koridora nozīmīgākais projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis vienotā Eiropas dzelzceļa tīklā. Vērienīgā projekta ietvaros paredzēts pārveidot esošo Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju par mūsdienīgu Baltijas mēroga multimodālo transporta mezglu, kas savienos ātrgaitas dzelzceļu ar lidostu “Riga” un reģionālo satiksmi.
2019.gada uzsākta dzelzceļa līnijas Rail Baltica Dzelzceļa stacijas un ar to saistītās infrastruktūras projektēšanas darbi un no 2020.gada tika uzsākti būvniecības darbi. Projektu “Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras “Rail Baltica” integrēšana Rīgas valstspilsētas centra infrastruktūrā” realizē RDPAD kopā ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības Centrālās administrācijas Publiskās infrastruktūras attīstības pārvaldi.
Projekta mērķis:
Projekta “Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras “Rail Baltica” integrēšana Rīgas valstspilsētas centra infrastruktūrā” mērķis ir nodrošināt drošu un ērtu pārvietošanos gājējiem, velobraucējiem un sabiedriskajam transportam Centrālajai stacijas piegulošajā teritorijā, veicinot stacijas multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kā Baltijas mēroga mobilitātes objekta attīstību.
Situācijas apraksts:
Saistībā ar Rail Baltica Rīgas Centrālo dzelzceļa stacijas izbūvi nepieciešami nozīmīgi transporta un infrastruktūras pārkārtojumi Rīgas valstspilsētas centrā, jo esošajā situācijā Dzelzceļa stacijas apkārtnē atrodas ielas ar ļoti augstu satiksmes intensitāti, vairākos ielu posmos ir vērojami ilgstoši satiksmes sastrēgumi, kas bieži ilgst visas dienas garumā. Tāpat šo ielu infrastruktūra ir nepilnīga – ielu ietves ir šauras vai vietām pat neesošas, veloceliņu pieejamība ir sadrumstalota, nav pieejamas īslaicīgās automašīnu apstāšanās vietas pasažieru izlaišanai un/vai uzņemšanai pie Dzelzceļa stacijas.
Jāņem vērā arī, ka dzelzceļa stacijas apkārtnē vietu skaits, kur gājēji vai velosipēdisti var šķērsot ielas, ir ļoti limitēts, gājējiem un velosipēdistiem noteiktos gadījumos vienīgā ielu šķērsošanas alternatīva ir tuvumā esošie pazemes tuneļi, kas rada fiziskus šķeršļus velosipēdistiem un gājējiem. Dzelzceļa stacijas tuvumā nav pieejamas drošas velosipēdu novietnes.
Dzelzceļa stacijas pārbūve radīs iespēju sabiedriskā transporta maršrutu pieturas izvietot tuvāk vilcienu peroniem. Šo mērķu sasniegšanai ir nepieciešama vairāku pilsētas ielu posmu pārbūve, piemērojot to pilsētas sabiedriskā transporta funkcionālajiem parametriem.
Projekta aktivitātes
- Būvniecības ieceres tehniskās dokumentācijas izstrāde;
- Ekspertīze;
- Būvdarbi;
- Autoruzraudzība;
- Būvuzraudzība;
- Publicitātes pasākumi.
Projekta “Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras “Rail Baltica” integrēšana Rīgas valstspilsētas centra infrastruktūrā” ietvaros tiks pārbūvēti vairāki krustojumi – Ģenerāļa Radziņa krastmalas, 11. novembra krastmalas un 13. janvāra ielas krustojums, Ģenerāļa Radziņa krastmalas un Turgeņeva ielas krustojums, Ģenerāļa Radziņa krastmalas un Puškina ielas krustojums. Papildus iepriekš minētajiem krustojumiem ir paredzēts pārbūvēt arī Timoteja un Turgeņeva ielu krustojumu un Gogoļa ielas un Gaiziņa ielas krustojumu. Tiks veikta arī Ģenerāļa Radziņa krastmalas pilna pārbūve, kas ietver visas apakšzemes un citas inženiertehniskās komunikācijas – atjaunos ārējos ūdensvada un kanalizācijas tīklus, gāzes apgādes sistēmas, elektroapgādes un sadales tīklus u.c. Gogoļa ielā tiks mainīti arī siltumapgādes tīkli. Ģenerāļa Radziņa krastmalā visā tās garumā tiks izbūvēta pilna ielas segas konstrukcija. Visā posmā tiks atjaunots veloceļa segums, kā arī izbūvēta gājēju velosipēdistu rampa, kas savienos Maskavas ielu ar plānoto “Rail Baltica” dzelzceļa tiltu pār Daugavu. Visā infrastruktūras pārbūvei paredzētajā zonā projekts paredz gājējiem un velosipēdistiem drošākus pārvietošanās risinājumus, vides labiekārtošanu un apzaļumošanu. Gājēju tunelis Gogoļa ielā pie Centrāltirgus tiks pārbūvēts par velosipēdu novietni. Maskavas un Gogoļa ielās projekts paredz arī tramvaja un trolejbusu kontakttīklu pārbūvi. Projekta ietvaros tiks pārbūvēti divi tilti pār pilsētas kanālu – Maskavas ielā un Ģenerāļa Radziņa krastmalā. Projekta ietvaros tiks nodrošināta Pilsētas kanālmalas pieejamība starp “Rail Baltica” Centrālās stacijas projekta robežu pie nojauktā tirdzniecības centra “Titāniks” un Pilsētas kanālu, lai nodrošinātu pieeju kanālmalai, tiks izbūvētas kāpnes, panduss un piestātne.
Izpildes termiņš
2022. gada aprīlis līdz 2023.gada decembris.
Finansējums
Projekts tiek īstenots ar 2014.–2020. gada Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 6.1.7 specifiskā atbalsta mērķa “Multimodāla transporta sistēmas iespējošana” 6.1.7.1. pasākuma “Ar “Rail Baltica”projekta saistītās atbalsta infrastruktūras pārbūve”.
Kopējais projekta budžets ir 28 miljoni eiro. Lielāko daļu veido Kohēzijas fonda finansējums –23,8 miljoni eiro, pašvaldības un valsts budžeta dotācija ir 4,2 miljoni eiro.
Kontaktinformācija
Juris Gudēvics – Liepiņš, Projektu vadības pārvaldes galvenais projektu vadītājs juris.gudevics-liepins@riga.lv
Mārtiņš Slimbahs, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Centrālās administrācijas Publiskās infrastruktūras attīstības pārvaldes vadītājs martins.slimbahs@riga.lv