Lai arī Rīgā, līdzīgi kā Latvijā kopumā, novērojama pakāpeniska iedzīvotāju skaita samazināšanās, Pierīgā iedzīvotāju skaits ir relatīvi stabils. Liela daļa Pierīgas iedzīvotāju ikdienā dodas uz pilsētas centru, tā radot paaugstinātu slodzi esošajai transporta infrastruktūrai, sastrēgumu riskus, siltumnīcas efekta gāzu (SEG) un putekļu daļiņu emisijas, trokšņa piesārņojumu, kā arī negatīvi ietekmē kultūrvēsturisko mantojumu un iedzīvotāju drošību un veselību.
Rīgas pilsētas pašvaldība mērķtiecīgi strādā pie kompleksu risinājuma pārejai uz tīru, viedu un iekļaujošu mobilitāti, līdz ar to Atveseļošanās un noturības mehānisma ietvaros tiek plānota sešu mobilitātes punktu (Zemitāni, Sarkandaugava, Dauderi, Ziemeļblāzma, Šķirotava un Bolderāja) attīstība sinerģijā ar VAS “Latvijas dzelzceļš” dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācijas projekta aktivitātēm Rīgas pilsētā.
Mobilitātes punktos paredzēts nodrošināt un attīstīt elektriskā dzelzceļa sasaisti ar pilsētas sabiedrisko transportu (tostarp tramvaju), velo transportu, gājēju satiksmi un citiem “pirmās/pēdējās jūdzes” risinājumiem, kas veicina ilgtspējīgu mobilitāti. Projekta aktivitātes ļaus mazināt automobilizācijas līmeņa palielināšanos un dīzeļautobusu skaitu pilsētas centrā, tādējādi uzlabojot vides un dzīves kvalitātes līmeni Rīgā.
Projekta mērķis
Projekta mērķis ir veicināt iedzīvotāju mobilitātes paradumu maiņu, attīstot sešus integrētus ilgtspējīgas mobilitātes punktus ap modernizējamām dzelzceļa pieturām Rīgā, nodrošinot dzelzceļa integrāciju pilsētas sabiedriskā transporta tīklā.
Plānotās projekta aktivitātes
- Sākotnējās projektēšanas dokumentācijas izstrāde;
- Būvniecības ieceres tehniskās dokumentācijas izstrāde;
- Ekspertīze
- Būvdarbi;
- Autoruzraudzība;
- Būvuzraudzība;
- Publicitātes pasākumi.
Sasniedzamie rezultāti
Izbūvēti seši mobilitātes punkti pie VAS “Latvijas dzelzceļš” modernizētajām dzelzceļa stacijām un pieturas punktiem “Sarkandaugava”, “Šķirotava”, “Dauderi”, “Bolderāja”, “Ziemeļblāzma”, “Zemitāni”.
Projekta īstenošanas termiņš
2022. gada maijs līdz 2026. gada maijs
Finansējums
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna komponentes Nr. 1 “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” reformu un investīciju virziena 1.1. “Emisiju samazināšana transporta sektorā” reformas 1.1.1.r. “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” investīciju 1.1.1.2.i “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1, 1.1.1.2.i.2. un 1.1.1.2.i.3. saistīto pasākumu īstenošanu.
Kopējais projekta budžets ir 33 447 742.02 eiro. Lielāko daļu veido Atveseļošanās noturības mehānisma fonda finansējums –27 642 762.00 pašvaldības finansējums ir 5 804 980.02 eiro.
Projekta priekšizpētes vizualizācijas un tehniskie risinājumi
Informācijas pārpublicēšanas un citēšanas gadījumā atsauce uz Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentu ir obligāta
Kontaktinformācija
Juris Gudēvics – Liepiņš, Projektu vadības pārvaldes galvenais projektu vadītājs juris.gudevics-liepins@riga.lv
Mārtiņš Slimbahs, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Centrālās administrācijas Publiskās infrastruktūras attīstības pārvaldes vadītājs martins.slimbahs@riga.lv