Norisinājusies tikšanās ar Rail Baltica sadarbības memorandu dalībniekiem un profesionālajām organizācijām
Lai informētu par Rail Baltica projekta un lokālplānojuma izstrādes virzību un tā aktuālajiem darba risinājumiem Rīgā, š.g. 4. oktobrī Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments sadarbībā ar Rail Baltica projekta ieviesējiem RB Rail, Eiropas Dzelzceļa līnijas un pilnsabiedrību BERERIX organizēja tiešsaistes tikšanos ar sadarbības memorandu dalībniekiem un nozares profesionālajām organizācijām. Sanāksmē piedalījās pārstāvji arī no citām Rīgas pašvaldības struktūrvienībām, Latvijas dzelzceļa un Mārupes novada pašvaldības.
Tikšanās ievaddaļā RB Rail tehniskais direktors Latvijā Ēriks Diļevs sniedza plašāku informāciju par projekta norises gaitu. Viņš uzsvēra, ka šobrīd Baltijas valstīs notiek gan projektēšanas darbi, gan būvdarbi. Rīgā būvniecība uzsākta Centrālajā dzelzceļa stacijā un lidostas Rīga posmā. E.Diļevs arī sniedza plašāku informāciju par dzelzceļa pamattrases projektēšanas progresu, tostarp, par risinājumu Anniņmuižas šķērsojumam, kas pārstrādāts, ņemot vērā sadarbības memorandu NVO ieteikumus. Tāpat AS RB Rail tehniskais direktors pastāstīja par plānotajiem šķērsojumiem dzelzceļa līnijas posmā no Zolitūdes līdz Imantai.
Ņemot vērā, ka šobrīd uzsākti būvdarbi starptautiskajā lidostā Rīga, par tiem plašāku informāciju sniedza Eiropas Dzelzceļa līnijas Rail Baltica stacijas lidostā Rīga projekta vadītājs Arnolds Timofejevs. Viņš pavēstīja, ka no esošās Jūrmalas dzelzceļa līnijas uz lidostu Rīga tiks uzbūvēts jauns sliežu ceļu atzars 4,5 km garumā, izbūvēta 2 km gara un 11 m augsta estakāde, izveidots uzbērums. Pār Kārļa Ulmaņa gatvi plānots pārvads, bet lidostas teritorijā – Rail Baltica dzelzceļa stacija trīs līmeņos. Plānots labiekārtot ārtelpu, uzbūvējot jaunus piekļuves ceļus auto un velo kustībai, velonovietnes, auto stāvvietu un elektroauto uzlādes stacijas.
Lokālplānojuma izstrādātāja Grupa 93 teritorijas plānotāja Līga Ozoliņa pavēstīja par Rail Baltica projekta ieviestajām izmaiņām pilsētas ilgtermiņa plānošanas dokumentu satiksmes shēmās un izvirzītajām prasībām projektam gan Daugavas labajā krastā no Rīgas robežas līdz Lāčplēša ielai, gan kreisajā krastā no Jāņa Endzelīna ielas līdz Zolitūdes ielai. Viņa uzsvēra, ka iepriekš iedzīvotāji pauda bažas par atsevišķu risinājumu piemērotību, tāpēc iespēju robežās sabiedrības priekšlikumi ņemti vērā Rīgas pašvaldības izsniegtajos tehniskajos noteikumos Rail Baltica projektam. Piemēram, iekļaujot prasības gājēju un velo dzelzceļa šķērsojumu platumiem, veidot lietotājiem ērtus un drošus rampu slīpumus, nodrošināt atvērtus dabīgās gaismas posmus, pārredzamību un estētiku gājēju un velosipēdu tuneļos. Tāpat tika sniegta plašāka informācija par ar Rail Baltica ieviešanu saistītajām izmaiņām ielu tīklā, pilsētas sabiedriskā transporta shēmā. L.Ozoliņa arī informēja par konceptuālajām gājēju un velo infrastruktūras attīstības shēmām, kā arī plānotajām izmaiņām dzelzceļa pieturu tīklā un citām aktualitātēm.
Rīgas domes Publiskās infrastruktūras attīstības pārvaldes direktors Mārtiņš Slimbahs pavēstīja par projekta Eiropas nozīmes dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica integrēšana Rīgas valstspilsētas centra infrastruktūrā realizācijas gaitu. Projekta mērķis ir uzlabot gājēju un transporta piekļuvi Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas multimodālajam sabiedriskā transporta mezglam saistībā ar Rail Baltica dzelzceļa stacijas izbūvi, veicot transporta un infrastruktūras pārkārtojumus Rīgas centra teritorijā un attīstot ērtāku savstarpējo savienojamību. Šobrīd ir noslēgts līgums par projektēšanu, būvdarbu veikšanu ar būvnieku – pilnsabiedrību RBBL – un notiek būvprojektu izstrāde. Tāpat turpinās NVO un inženierkomunikāciju turētāju, saistīto projektu un atbildīgo iestāžu iesaiste projekta izstrādē. Projektu plānots īstenot līdz 2023. gada 31. decembrim.
Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta direktora vietniece pilsētas attīstības jautājumos p.i. Inese Sirmā un RB Rail Sadarbības ar stratēģiskajiem partneriem un komunikācijas departamenta vadītājs Ģirts Bramans pavēstīja par turpmākajiem soļiem sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai Rail Baltica projekta un ar tā ieviešanu saistītajos pilsētas iniciētajos projektos dzelzceļa trasei piegulošajā teritorijā. Tika skaidrotas nozīmīgākās tēmas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un iesaistes iespējas atbilstoši projektu attīstības stadijām, piemēram, teritorijas plānošanas stadijā, inženiertehniskās jeb priekšizpētes stadijā vai būvprojekta stadijā.
Noslēgumā notika diskusija un tika sniegtas atbildes uz pasākuma dalībnieku jautājumiem.
Sanāksmes dalībnieki un citi interesenti aicināti līdz 18. oktobrim, rakstot uz e-pastu sabiedriba@riga.lv sniegt komentārus un priekšlikumus par prezentētajiem materiāliem, kas pieejami Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta tīmekļvietnē www.rdpad.lv pie 4. oktobra pasākuma.
*Attēlā redzamā rampas vizualizācija ir viena no variantu skicēm. Risinājums var mainīties turpmākajā projektēšanas procesā.