Kas ir Eiropas starptautiskās dzelzceļa infrastruktūras projekts Rail Baltica Rīgā?
Rail Baltica ir Baltijā lielākais infrastruktūras projekts pēdējo 100 gadu laikā ar mērķi integrēt Latviju, Lietuvu un Igauniju vienotajā Eiropas dzelzceļu tīklā, nodrošinot augstas kvalitātes dzelzceļa savienojumu ar lielākajiem Rietumeiropas ekonomikas, administratīvajiem un kultūras centriem.
Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras izbūve nodrošinās Baltijas valstu transporta sistēmas integrēšanu vienotajā Eiropas dzelzceļa pamattīklā un iedzīvotāju mobilitāti, izmantojot drošu, modernu, ātru un videi draudzīgu transporta veidu, kā arī radīs potenciālu jaunai izaugsmei, darbavietām un paaugstinātai reģiona konkurētspējai.
Rail Baltica dzelzceļa līnija kā būtisks Eiropas Savienības Ziemeļjūras – Baltijas jūras transporta pamattīkla koridora elements būs pilnībā elektrificēta.
Maksimālais projektējamais kustības ātrums pasažieru pārvadājumiem paredzēts 249 km/h, bet kravas pārvadājumiem – 120 km/h.
Rail Baltica kopējais garums plānots 870 km, no kuriem 263 km ir Latvijas teritorijā un ap 20 km – Rīgā, šķērsojot galvaspilsētu blakus esošajam dzelzceļam posmā no Rīgas-Stopiņu novada robežas caur Šķirotavu, Ķengaragu, Maskavas forštati, Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju. Turpinājumā tiek veidots Centrālās dzelzceļa stacijas savienojums ar starptautisko lidostu “Rīga”, šķērsojot Pārdaugavu blakus esošajai Jūrmalas dzelzceļa līnijai un aiz Imantas stacijas caur Zolitūdes un Mūkupurva apkaimēm, veidojot jaunu dzelzceļa atzaru līdz Rīgas-Mārupes novada robežai.
Valdības lēmums par Rail Baltica paredzēto darbību, t.sk. dzelzceļa trasējumu, kā arī nacionālo interešu objekta statusa piešķiršanu Latvijā tika pieņemts 2016. gadā.
Rail Baltica projekts Rīgā ietver Eiropas standarta platuma dzelzceļa sliežu infrastruktūras izbūvi un multimodālā transporta mezgla izveidi Centrālās dzelzceļa stacijas teritorijā – vienā no divām Rail Baltica starptautiskajām pasažieru stacijām Latvijas teritorijā, jauna dzelzceļa tilta pār Daugavu būvniecību, saistītas infrastruktūras izbūvi un pārbūvi (piemēram, šķērsojumi), reģionālo staciju plānošanu, kā arī pieguļošās (nacionālo interešu objekta) teritorijas attīstību vairāk nekā 400 ha platībā.