Izstrādās rīcības plānu zemo emisijas zonas ieviešanai Rīgā
Lai tuvākajos gados ieviestu aktivitātes gaisa un vides kvalitātes uzlabošanai galvaspilsētā, Rīgas domes Pilsētas attīstības komiteja jūlijā nolēma piešķirt 470000,00 EUR priekšizpētes un rīcības plāna izstrādei zemo emisiju zonas (turpmāk – ZEZ) ieviešanai Rīgas pilsētā.
Esošās situācijas izpēti, funkcionālo darbības scenāriju izstrādi, Rīgas ZEZ satiksmes pārkārtošanas plāna un ZEZ ieviešanas rīcības plāna sagatavošanu saskaņā ar Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta (turpmāk – Departaments) izsludinātā konkursa nolikumu iecerēts veikt līdz 2023. gada sākumam. Savukārt plānotās aktivitātes pakāpeniski paredzēts ieviest no 2023. līdz 2027. gadam.
“Zemo emisiju zona ir tāda pilsētas teritorija, kurā tiek īstenots noteiktu pasākumu kopums, lai samazinātu autotransporta radītās emisijas, kas ietekmē ne tikai gaisa kvalitāti, bet arī atstāj negatīvas sekas sabiedrības veselībai. Pētījumi apliecina, ka emisijas (PM2,5) ir vērojamas tiešā maģistrālo ielu tuvumā un tās, visdrīzāk, ir tieši saistītas ar transporta plūsmām. Tāpēc minētajam piesārņojumam pastāvīgi ir pakļauti pie šīm ielām dzīvojošie, kā arī visas personas, kas jebkādā veidā izmanto konkrētās ielas savai mobilitātei,” stāsta Evelīna Budiloviča, Departamenta Mobilitātes pārvaldes Attīstības plānošanas nodaļas vadītāja, pārvaldes vadītāja vietnieka p.i.
Viens no Rīgas ilgtspējīgās attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam (turpmāk – Stratēģija) definētajiem ilgtspējīgas attīstības mērķiem ir “Ērta, droša un iedzīvotājiem patīkama pilsētvide”, kas nozīmē arī tās pakāpenisku atbrīvošanu no piesārņojuma avotiem. Rīgas pilsētai kā Rīgas Metropoles areāla kodolam ir ambiciozs mērķis līdz 2050. gadam kļūt par klimatneitrālu pilsētu un par pirmo klimatneitrālo pilsētu Baltijā.
Tāpat jāpiemin, ka 2018. gadā LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija apstiprinātajā Valsts gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānā 2020.–2030. gadam ir noteikusi Rīgas pilsētai veikt rīcības, lai samazinātu transporta veidoto gaisa piesārņojumu, izveidojot ZEZ, ņemot vērā emisiju no dīzeļdzinējiem un citiem piesārņojuma avotiem ierobežošanas nepieciešamību.