Rīgas sabiedriskā transporta autoparka vidējais vecums ir desmit gadi. Šie transporta līdzekļi darbojas uz dīzeļdzinējiem, kas rada CO2 emisijas un ir pretstatā labajai praksei izmantot modernākus risinājumus, lai uzlabotu gaisa kvalitāti. Jebkura autobusu nomaiņa pret jaunu bezizmešu autobusu radīs tūlītēju un ļoti būtisku siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu, sniedzot pozitīvu pienesumu vides uzlabojumu nodrošināšanā – pakāpeniska sabiedriskā transporta dekarbonizācija un pāreja uz alternatīviem degvielas veidiem.
Projekts ir viens no posmiem plašākai elektroautobusu segmenta attīstībai Rīgā, gan plānojot jaunu elektroautobusu iegādi, gan arī to uzlādes tīkla izbūvi un attīstību maršruta tīkla ietvaros, ļaujot izmantot elektroautobusus iespējami plašākā maršruta tīkla daļā. Tāpat projekta īstenošana ļaus arī turpmāk virzīties uz pakāpenisku visu sabiedriskā transporta autobusu nomaiņu uz elektroautobusiem, lai ilgtermiņā būtiski samazinātu vides piesārņojuma nodarīto kaitējumu ikvienam Rīgas pilsētas iedzīvotājam (šobrīd transporta sektors ir viens no lielākajiem gaisa piesārņojuma avotiem).
Projekta mērķis
Projekta mērķis ir Rīgas sabiedriskajā transportā palielināt bezemisiju transportlīdzekļu skaitu iegādājoties jaunus elektroautobusus, izveidojot elektroautobusu elektrouzlādes infrastruktūru, kā arī pēc dzīves cikla beigām utilizējot tās sabiedriskā transporta vienības, kuras aizstāj projekta ietvaros iegādātie elektroautobusi.
Projekta rezultātā pasažieri tiks pārvirzīti no dīzeļdegvielas autobusiem uz projekta ietvaros iegādātajiem bez-emisiju elektroautobusiem, palielinot to pasažieru skaitu, kuri izmanto videi draudzīgu sabiedrisko transportu. Novecojušie autobusi, kurus aizstās projekta ietvaros iegādātie elektroautobusi, pēc to dzīves cikla beigām tiks utilizēti, nododot tos apstrādes uzņēmumiem, kas nodrošinās to pārstrādi un atkārtoti izmantojamo detaļu un materiālu atguvi un atgriešanu tautsaimniecībā. Jaunie elektroautobusi papildus to pozitīvajai ietekmei uz vidi un klimatu, vairos sabiedriskā transporta pieejamību un pievilcību.
Plānotās projekta aktivitātes
- Elektroautobusu iegāde;
- Elektroautobusu uzlādes infrastruktūras iegāde, uzlādes staciju būvprojekta izstrāde un būvniecība;
- Autoruzraudzība;
- Būvuzraudzība;
- Publicitātes pasākumi.
Sasniedzamie rezultāti
Rīgas valstspilsētā tiek ekspluatēti (a):
- jauni, videi draudzīgi elektroautobusi (skaits) – 17;
- alternatīvo degvielu infrastruktūra – uzlādes punkti (skaits) – 7.
Izpildes termiņš
2026. gada jūnijs.
Finansējums
Projekts tiek īstenots Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna komponentes Nr. 1 “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” reformu un investīciju virziena 1.1. “Emisiju samazināšana transporta sektorā” reformas 1.1.1.r. “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” investīciju 1.1.1.2.i “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1. pasākuma ietvaros.
Kopējais projekta budžets ir 17 266 700 euro. Lielāko daļu veido ANM fonda finansējums – 14 270 000 euro, RP SIA “Rīgas satiksme” finansējums 2 996 700 euro.
Kontaktinformācija
Kristaps Supe, Rīgas satiksmes Stratēģiskās vadības daļas projektu vadības nodaļas vadītājs kristaps.supe@rigassatiksme.lv