Atklāts jaunais gājēju un velosipēdistu tilts pār Kīleveina grāvi
Trešdien, 25. oktobrī, atklāts jaunais gājēju un velosipēdistu tilts pār Kīleveina grāvi, kas savienos Torņakalna teritoriju un Latvijas Universitātes Akadēmisko centru ar sabiedriskā transporta tīklu un Mūkusalas ielu, veicinot apkaimes funkcionālo un ilgtspējīgu pilsētvides attīstību un mobilitātes attīstību pilsētā.
Jaunais tilts pār Kīleveina grāvi atrodas Dēļu ielas trasē starp Jelgavas ielu Torņakalna pusē un Mūkusalas biznesa centra teritoriju, pa kuru turpināsies gājēju un velosipēdistu ceļš līdz Mūkusalas ielai. Tilta garums ir 30 metri, bet platums – 5,6 metri, kas nodrošinās netraucētu satiksmi abos virzienos gan gājējiem, gan velosipēdistiem. Lai piekļūtu pie tilta izbūvēts 35 metru garš pievedceļš līdz Jelgavas ielai, pievienojoties izbūvējamam veloceļam “Centrs-Ziepniekkalns”, kā arī ir labiekārtota teritorija aptuveni 50 metru plašā zonā – gājēju ceļš 43 metru garumā, izveidotas 2 atpūtas zonas ar galdiem un soliem, uzstādītas 4 velosipēdu novietnes, 2 atkritumu urnas, kā arī izbūvēts gājēju ceļu savienojums 23 m garumā no tilta pievedceļa līdz dienesta viesnīcas teritorijai Jelgavas ielā 8. Tiltam un pievedceļam izbūvēts apgaismojums, padarot pārvietošanos ērtāku un drošāku. Tāpat ir nodrošināta vides pieejamība cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
Atklājot jauno tiltu, Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis uzsvēra: “Gājēju un velosipēdistu tilts pār Kīleveina grāvi ir simbolisks. Pirmkārt, simbolisms ir savienojumā, ko šis tilts veido starp Latvijas Universitātes Akadēmisko centru un Mūkusalas biznesa centru – tas savā veidā savieno zināšanas ar uzņēmējdarbību, kas ir pamatu pamats attīstībai, izaugsmei un labklājībai. Kīleveina tilts var šķist neliels, tomēr funkcionāli ir svarīgs posms plašākā kājāmgājēju, velo un sabiedriskā transporta infrastruktūrā, ko Rīgā veidojam kā prioritāru. Proti, līdz ar tiltu izveidosies savienojums starp izbūvēto veloceļu “Centrs-Ziepniekkalns”, Dēļu ielu un projektēto veloceļu Mūkusalas promenādē, kura izbūve sāksies līdz ar promenādes būvdarbiem.”
Ņemot vērā strauji pieaugošo velosipēdistu skaitu Rīgā, jaunais gājēju un velosipēdistu tilts pāri Kīleveina grāvim nodrošinās attīstības centru savstarpējo sasaisti un veicinās transporta infrastruktūras attīstību un sabiedriskā transporta pieejamību. Tilts ir nozīmīgs infrastruktūras objekts mobilitātes attīstībai, jo norit aktīva Pārdaugavas projektu attīstība, “Rail Baltica” projekta īstenošana, jaunu biroju un dzīvojamo ēku projektu attīstība Torņakalna apkaimē, kā arī Latvijas Universitātes Akadēmiskā centra izaugsme. Ceļš, lai nokļūtu no Torņakalna apkaimes uz Mūkusalas ielu, būs īsāks un ātrāks. Piemēram, lai nokļūtu no dzelzceļa stacijas “Torņakalns” līdz Mūkusalas biznesa centram, gājēji vai velobraucēji līdz šim to varēja izdarīt, tikai šķērsojot tiltu Buru ielā vai Mūkusalas ielā pie Nacionālās bibliotēkas. Tāpat ieguvēji būs Latvijas Universitātes studenti, jo līdz šim, lai nokļūtu līdz sabiedriskā transporta pieturvietai “Mūkusala”, studentiem bija jāmēro 1,4 km garš ceļš, tomēr tagad attālums ir saīsināts līdz 300 metriem.
Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone atzina:
“Ja runājam par sadarbību, tad katru sadarbību gan tiešā gan pārnestā nozīmē veicina izveidotie tilti un nojauktās sienas. Kīleveina grāvja tilts ir vēl viens solis pretī sadarbībai, sekmējot Torņakalna apkaimes potenciāla tālāku attīstību. Apkaimē ir gana vērā ņemami apstākļi, kas šajā gadījumā sekmē attīstības sinerģiju, tai skaitā liels studējošo īpatsvars un ievērojams skaits darba vietu, taču, lai mijiedarbība starp visām grupām būtu sekmīga ir vajadzīga ērtas pārvietošanās iespējas, kuras nodrošina iztrūkstošais puzles elements – tilts! Šis no pilsētas puses ir izpildīts un varam turpināt ar nākamajiem attīstības grūdieniem kā Mūkusalas promenādes izbūve un Kīleveina grāvja sanācija.”
Tilta atklāšanas pasākumā Latvijas Universitātes rektors prof. Indriķis Muižnieks pauda: “”Ar šo tiltu Latvijas Universitāte ir ieguvēja, jo iegūstam kontaktu uz biznesa vidi tieši fiziskā ziņā. Arī universitāte no savas puses centīsies piedāvāt ļoti plašas iespējas biznesam caur Akadēmisko centru – teritoriālās attīstības plānā jau ir iezīmēts tālākais attīstības ceļš, kurā mēs redzēsim Tehnoloģiju māju, kas ir tieši saistīta ar biznesa vidi”. Prof. I. Muižnieks arī atzīmēja, ka ir svarīgi attīstības plānus ņemt ārā no atvilktnēm un to īstenot, lielu paldies par sadarbību sakot Rīgas pašvaldībai”.
“Eiropas galvaspilsētu pieredze rāda, cik liela nozīme ir sinerģijai starp vietas attīstītājiem. Un cik ļoti svarīga nozīme ir galvaspilsētas attīstītājiem saredzēt vietas potenciālu un dot iespēju kvartālu iemītniekiem savienot savas ieceres, tādējādi ieguvēji ir pilnīgi visi. Mēs šodien atklājot šo tiltiņu uz neatgriešanos izmainām Rīgas vaibstus,” uzvēra Mūkusalas biznesa centra valdes priekšsēdētāja Iveta Bahmane.
Gājēju un velosipēdistu tilts ir pirmais projekts, kas veikts pēc “projektē un būvē” principa, kas nozīmē, ka par būvdarbu projektēšanu, uzraudzību un izpildi atbildīgs ir viens uzņēmējs, tā samazinot gan izbūves darbu laiku, gan kopējās projekta izmaksas. Tilta būvniecība tika uzsākta 2023. gada februārī un noslēdzās oktobrī. Būvdarbus veica SIA “Tilts”. Kopējās tilta būvdarbu izmaksas sasniedza 720 529 eiro bez PVN.
Kīleveina grāvis ir Daugavas attekas posms Torņakalna apkaimē, kas savienojas ar Mazo Daugavu un ūdenstilpnes garums ir 2,7 km. Turpmāk ūdenstilpni varēs šķērsot trīs vietās – Buru ielā, Mūkusalas ielā pie Nacionālās bibliotēkas un Dēļu ielas trasē starp Mūkusalas biznesa centru un Latvijas Universitātes Akadēmisko centru.